Massey Ferguson MF 8S

Met de nieuwe MF 8S-serie zet Massey Ferguson een grote stap op het gebied van functioneel design en innovatieve transmissietechniek. Het resultaat is een trekker met uitzonderlijk hoog comfort, intuïtieve bediening en hoge prestaties. Inclusief knipoog naar het verleden.

Functioneel design en comfort

Het eerste dat opvalt aan de MF 8S-serie is het vernieuwde uiterlijk. Vooral de schijnbaar ‘loze’ ruimte tussen motorkap en cabine springt in het oog. Maar deze Protect-U ruimte is bijzonder functioneel. “Door motorcompartiment en cabine te scheiden wordt de cabine een stuk stiller”, weet Van Lonkhuyzen. “Met 68 dB(A) is het de stilste in z’n klasse. Ook voorkomt de Protect-U ruimte dat warmte van de motor ongewenst binnendringt en beperkt het trillingen. Dit draagt allemaal bij aan het comfort van de chauffeur.”
Ook bij het cabine-ontwerp stond de bestuurder centraal. “Dit zijn trekkers waarmee lange dagen worden gemaakt. Een comfortabele werkomgeving voor de chauffeur is dus belangrijk”, verklaart Van Lonkhuyzen. Met een inhoud van maar liefst 3,4 m3 is de cabine uitzonderlijk ruim. “De cabines van sommige concurrenten passen er in”, lacht de productmanager.

Bekijk het ruim

Het glasoppervlak van 6,6 m2 wordt onderbroken door slechts 4 stijlen voor een ononderbroken zicht. Ook de schuin geplaatste voorruit in combinatie met de smalle motorkap draagt bij aan het goede zicht. De Protect-U ruimte biedt de mogelijkheid een grote ruiterwisser te monteren, waardoor tijdens slechte weersomstandigheden het zicht optimaal blijft. Het ventilatie- en aircosysteem heeft maar liefst 14 uitblaasopeningen die zich goed verdeeld in de cabine bevinden. Een sneller ontwaseming en een gelijkmatige temperatuur zijn het resultaat.

Innovatieve transmissies

De koper van een MF 8S-model heeft straks de keuze uit 2 transmissies. De Dyna-7 is een 7-traps powershiftbak met 4 groepen. Het is een doorontwikkeling van de zeer betrouwbare Dyna-6 transmissie. Een kruipbak is optioneel. De Dyna E-Power transmissie heeft dezelfde powershiftbak maar met een dubbele koppeling in de groepenbak. De werking is te vergelijken met het DSG-principe bij auto’s. De transmissie kan tegelijk (en onder belasting) wisselen van groep en van powershift stappen. Dit maakt het mogelijk om tussen groepen te schakelen zonder dat de tractie wegvalt.
Ook worden de snelheidstappen tussen de versnellingen gehalveerd van 18% naar 9%. “Dit mag je gerust vernieuwend noemen. En het schakelt een stuk mooier”, aldus Van Lonkhuyzen. “Dyna E-Power geeft ook meer mogelijkheden om de beste combinatie van versnelling en motortoerental te kiezen. De chauffeur kan instellen hoe snel hij wil rijden en het tractormanagement zoekt de beste combinatie van versnelling en toerental erbij. Vooral bij trekwerk is dit een zeer nuttige optie.” Uiteraard is de transmissie uitgerust met de bekende functies Autodrive en speedmatching. In het veldbereik van 4 tot 15 km per uur heeft deze transmissie 14 versnellingen beschikbaar bij 1600 motortoeren. Een CVT-transmissie komt eind 2021 beschikbaar.

Retrolook

Zoals eerder genoemd heeft ook het uiterlijk van de trekker een metamorfose ondergaan. De grijze sabelvormige baan op de motorkap (die ook terugkeert in de cabine) is een stijlelement dat knipoogt naar de vroegere 100-serie. De grijze cabine herinnert aan de 2600-serie en maakt de trekker zeer herkenbaar. Dat moet ook volgens Van Lonkhuyzen. “MF heeft de gebruiker centraal gesteld en betrokken bij het ontwerp van deze MF 8S-serie. Er staat nu een zeer doordachte en vernuftige machine met uitstekende prestaties. Die verdient het om op afstand herkend te worden.”